• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Tas det flera kreditupplysningar vid bolån SBAB

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hej,

Vi har fått lånelöfte via SBAB. 9 feb tog de en kreditupplysning. Lånehandlingarna är godkända och handpenning utbetalt. Vi ska betala resterande del på tillträdelsedagen 2 maj. Min fråga är om det tas en till kreditupplysning? Eftersom lånelöftet håller i 3 mån så kanske det inte tas en till? Försöker läsa på SBAB men hittar ingen info. Någon som tagit bolån från SBAB det senaste året som vet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Hej,

Vi har fått lånelöfte via SBAB. 9 feb tog de en kreditupplysning. Lånehandlingarna är godkända och handpenning utbetalt. Vi ska betala resterande del på tillträdelsedagen 2 maj. Min fråga är om det tas en till kreditupplysning? Eftersom lånelöftet håller i 3 mån så kanske det inte tas en till? Försöker läsa på SBAB men hittar ingen info. Någon som tagit bolån från SBAB det senaste året som vet?
Det tror jag inte att de tar en ny Uc när ni redan är beviljade. Dessutom som du säger,om lånelöftet gäller i tre månader så finns det inte anledning att ta en ny Uc.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Det tror jag inte att de tar en ny Uc när ni redan är beviljade. Dessutom som du säger,om lånelöftet gäller i tre månader så finns det inte anledning att ta en ny Uc.
Jag hoppas att det är så. Läste i en tidigare tråd att det var någon som det togs två på och vissa säger en.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag hoppas att det är så. Läste i en tidigare tråd att det var någon som det togs två på och vissa säger en.
Den som det togs två uc på, var det också inom giltighetstiden för lånelöftet? För det är skillnad om man behöver ett nytt lånelöfte.
Har de redan betalat ut handpenningen till er så ser jag inte nån logik i varför en ny uc skulle behövas.
Men allt är inte logik här i livet så visst finns det alltid en risk men i ert fall så borde det vara lugnt.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Den som det togs två uc på, var det också inom giltighetstiden för lånelöftet? För det är skillnad om man behöver ett nytt lånelöfte.
Har de redan betalat ut handpenningen till er så ser jag inte nån logik i varför en ny uc skulle behövas.
Men allt är inte logik här i livet så visst finns det alltid en risk men i ert fall så borde det vara lugnt.
Det framgick inte i tråden, därför jag själv ville kolla. Men det låter iofs logiskt det du skriver. Varför skulle de ta ytterligare en när handpenningen redan är utbetald till säljaren.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Jag kan tänka mig att en aktör som Bluestep alltid tar flera upplysningar då deras kunder är sämre än SBABs.

Men för majoriteten som får bolån borde det vara lungt. Det är ju ett lån med säkerhet, samt de har väl tagit in lönespecar/anställningsavtal i kreditprövningen.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag kan tänka mig att en aktör som Bluestep alltid tar flera upplysningar då deras kunder är sämre än SBABs.

Men för majoriteten som får bolån borde det vara lungt. Det är ju ett lån med säkerhet, samt de har väl tagit in lönespecar/anställningsavtal i kreditprövningen.

Vi fick inte lämna några lönebesked/anställningsavtal. Det togs bara en UC.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
SBAB tog bara en UC för mig och den gjordes när jag ansökte om lånelöftet.
Nu hade jag flera förfrågningar sedan tidigare från SBAB eftersom jag förnyat lånelöftet några gånger, jag hade nog minst 3 ff totalt från SBAB men jag tror inte jag hade några andra utöver det. Jag hade dessutom nyss bytt jobb så ff i provanställning då.
Detta var ca: 2,5 år sen
 

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Dom har typ en ”flytande” uc där alla förändringar syns ända fram tilll tt.

edit. Jag jobbar med detta så jag vet att så är fallet!
Men är lånehandlingarna påskrivna är det klart och då kontrolleras inte ens status ytterligare innan tt.
 
Senast ändrad:

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Dom har typ en ”flytande” uc där alla förändringar syns ända fram tilll tt.

edit. Jag jobbar med detta så jag vet att så är fallet!
Men är lånehandlingarna påskrivna är det klart och då kontrolleras inte ens status ytterligare innan tt.
Varje gång de kikar på den ska det komma en kopia på utdraget där det framgår vilka uppgifter UC lämnat ut. Vilket isåfall för den enskilde skulle se ut som att de tagit en ny upplysning.
Låter det sannolikt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp